Scooters op benzine zijn op hun retour. Je kunt nog steeds brom- en snorscooters kopen met tank maar wel steeds minder. Is dit een vooruitgang of juist niet? De meningen zijn verdeeld maar zelfs de meest verstokte 2-takt motor fanaten moeten toegeven dat e-scooters unieke voordelen hebben. Wat kun je tegenwoordig kopen in een elektrische scooterwinkel? Meer dan je denkt! Lees snel verder voor de merken, modellen en unieke extra’s.

Wat vind je in een elektrische scooterwinkel?

Je stapt de showroom van een elektrische scooterwinkel binnen. Of beter gezegd de webshop van een scooterspeciaalzaak, online is de keuze namelijk veel groter. Wat zie je dan? Merken waar je niet eerder van gehoord had en kenmerken waar je geen raad mee weet. Wees gerust, we helpen je alvast een eindje op weg.

Techniek

Bij benzinemotoren kun je doorgaans kiezen uit 2-takt met handmatige versnelling en 4-takt met automatische versnelling. De meeste modellen leveren 50cc, als het 125cc modellen of meer zijn dan hebben we het over (lichte) motorfietsen. Er zijn meer mogelijkheden maar hiermee hebben we de meest voorkomende types gehad. In een elektrische scooterwinkel gaat het niet langer over cilinderinhoud. De twee voornaamste kenmerken zijn vermogen en accuduur.

Het vermogen wordt uitgedrukt in watt, meer wattage betekent meer power. Toch is meer niet altijd beter want als de scooter licht van gewicht is dan heb je minder vermogen nodig om toch vlot te rijden. Een Bosch borstelloze motor is min of meer de standaard, per merk zijn er wel afwijkende soorten motor en kenmerken.

In plaats van een tank met benzine rijd je op een accu. De capaciteit wordt meestal vertaald naar aantal kilometers. Dit betreft een schatting, als je wind tegen hebt of vaak moet stoppen bij verkeerslichten dan zal de actieradius omlaag gaan. Rijd je niet zoveel kilometers? Dan heb je geen hoge capaciteit nodig want je laadt de accu gewoon iedere avond thuis op. Leg je wel grote afstanden af? Kijk dan naar een accu met hoge capaciteit, een (optioneel) dubbele accu of verwisselbare accu. Het is wel zo dat e-scooters een lagere actieradius hebben dan brommers op benzine maar dat hoeft echt geen probleem te zijn.

Snor- en bromscooters

De termen ‘snorren’ en ‘brommen’ bestaan nog steeds in de elektrische scooterwinkel, daarbij wordt verwezen naar 25 km/u en 45 km/u modellen met respectievelijk blauw of geel kenteken. Sinds de helmplicht voor snorscooters, die in 2023 in werking is getreden, is de maximumsnelheid eigenlijk nog het enige verschil. Je kunt e-scooters over het algemeen niet achteraf opvoeren, nog even los van de legale status (WOK). Er zijn wel modellen in de elektrische scooterwinkel die je bij aanschaf toch wat sneller kunt laten lopen. Als je nu moet kiezen dan ligt een snellere bromscooter voor de hand maar als rijden op het fietspad meer voor jou is dan kun je nog steeds snorscooters kopen die maximaal 25 km/u rijden.

Scootmobielen

Sinds de helmplicht werd ingevoerd is de verkoop van elektrische scootmobielen aanzienlijk gestegen. Waarom is dat? Scootmobielen op 3 of 4 wielen vallen niet onder de helmplicht, je hebt er geen rijbewijs voor nodig en vanaf 16 jaar mag je ook zonder beperking op een scootmobiel rijden. De snelheid ligt vaak hoger dan 25 km/u en je mag er zelfs mee in winkel rijden. Kijk op de website van een elektrische scooterwinkel wat alle voordelen zijn, misschien is een scootmobiel ook iets voor jou.

Merken

In de tijd van benzinemotoren waren de grote merken Vespa, Piaggio, Puch en Gilera. Er waren nog andere merken maar dit waren zeker populaire merken. Dit zijn tegenwoordig allemaal merken die onder de paraplu van Piaggio vallen. In de elektrische scooterwinkel zul je allerlei nieuwe merken tegenkomen, wat moet je daarmee? Voorheen goedkope merken zoals AGM, Killerbee en BTC zijn overgestapt op elektrisch en dat komt de kwaliteit zeker ten goede. Daarnaast zijn er nieuwkomers als Doohan, Lifan en Nipponia die allemaal uit Azië komen en opvallend innovatief zijn. Het is even wennen maar veel van deze merken komen van enorme bedrijven met ontzettend veel ervaring. Kijk daarom verder dan de ‘vertrouwde’ merken, er is meer onder de zon.

Prijzen

Zijn e-scooters nog steeds zoveel duurder dan modellen op benzine? De instapprijs ligt inderdaad hoger maar de kosten voor rijden en onderhoud liggen juist veel lager. Wat je dus op voorhand betaalt bespaar je later weer tijdens het gebruik. De accu’s zijn het duurste onderdeel, ze gaan wel lang mee. Als je veel kilometers maakt dan worden e-scooters duurder bij aanschaf. Kijk of de elektrische scooterwinkel opties heeft om de kosten te spreiden. Bijvoorbeeld door te leasen of in 3 termijnen betalen zonder rente.

Daarom kies je voor een elektrische scooterwinkel

Er zijn natuurlijk grote verschillen tussen verbrandingsmotoren en elektromotoren. Een elektrische scooterwinkel is gespecialiseerd in de nieuwe technologie en kan in eigen huis service en ondersteuning bieden. Waarom niet beide? Er zijn scooterspeciaalzaken die nog steeds traditionele scooters op benzine leveren. Weeg de pluspunten en minpunten af en baseer daar jouw keuze op. Informeer ook naar de mogelijkheden voor service en onderhoud zoals een onderhoudscontract bij aankoop.

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *