Een recente wetenschappelijke studie heeft aangetoond dat, op basis van een vergelijking met in de auto springen om naar het winkelcentrum te gaan, online winkelen resulteert in een netto afname van het verbruik van fossiele brandstoffen door de gemiddelde consument.
En met de torenhoge benzinekosten is het nog logischer om je steentje bij te dragen voor Moeder Aarde en tegelijkertijd je zuurverdiende en steeds kleiner wordende geld te sparen, nietwaar?
Een andere wetenschappelijke studie prijzen vergelijken toont aan dat de collectieve wil van online shoppers een dodelijke asteroïde op ramkoers met onze planeet kan neerhalen.
Oké, ik maak maar een grapje over de asteroïde. Dat laten we NASA afhandelen. Of misschien de man die ik op een dag in mijn vorige incarnatie ontmoette als een zachtaardige verslaggever bij een grote grootstedelijke krant. (Ik werkte eigenlijk bij de krant die model stond voor de Daily Planet in de Superman-strip, geen grapje.)
Deze kerel vroeg me te spreken over een lang vergeten artikel dat ik had geschreven. Het lijkt erop dat hij ruzie had over enkele feiten. Ik luisterde beleefd en hij maakte zelfs enkele intelligente en gearticuleerde punten. Niet de standaard: “Jullie krantenjongens zijn alleen geïnteresseerd in sensatiezucht.”
Dus ik drong er bij hem op aan een brief aan de redacteur te schrijven. De krant zou het zeker publiceren en een forum bieden voor zijn opvattingen.
‘Ik heb geen tijd,’ mompelde hij terwijl hij zich omdraaide om weg te gaan. ‘Moet straks in Londen zijn om Margaret Thatcher te ontmoeten. Ik heb een onzichtbaar schild uitgevonden dat kruisraketten neerhaalt.’
Maar ik dwaal af.
Waar waren we… oh ja, online winkelen.
Het wordt alleen maar groter en groter. Bijna net zo groot als de man die zoveel aankwam, toen hij in huis zat, zat hij in huis. In geld uitgedrukt is dat alleen al in Amerika ongeveer 200 miljard dollar per jaar aan consumentenuitgaven.
Iets moet Uncle Sams slappe broek optillen.
Online winkelen is geëvolueerd van de vroege dagen toen de belangrijkste doelgroep jonge, goed opgeleide en rijke mannen waren tot consumenten van alle leeftijden en geslachten. In feite wordt het nu gedomineerd door vrouwen, jonge vrouwen, vrouwen van middelbare leeftijd, oude vrouwen, jonge moeders, grootmoeders en overgrootmoeders.
Kleding, sieraden, schoenen, cosmetica, parfums, boeken, babykleding en kinderspullen, noem maar op, vrouwen kopen het online waar ze kunnen vergelijken en geld en gedoe kunnen besparen. Logisch voor jonge moeders die niet naar het winkelcentrum kunnen, oma’s die allerlei leuke dingen willen vinden om de kleinkinderen te verwennen omdat ze het waard zijn om verwend te worden en carrièrevrouwen die geen tijd hebben.
De oude uitdrukking ‘shop till you drop’ wordt vervangen door ‘shop till you have carpaal tunnel syndroom’.
Wat ons mannen betreft, wij bestellen niet alleen kunstaas. We houden van ons speelgoed, vooral gadgets. Het internet is geweldig om gadgets te kopen en gadgets te vinden waarvan we niet wisten dat ze bestonden.
Online winkelen is nog nooit zo veilig en veilig geweest met al dat mooie encryptiemateriaal dat ze tegenwoordig op websites plaatsen. Zoek gewoon naar een online winkel die u, de consument, als persoon behandelt en niet alleen als een creditcard.