Topprestaties in sport

In de sportarena zijn topprestaties in de sport altijd al een veelgevraagde staat geweest door spelers en coaches van alle niveaus. Of de atleten nu schooljongensvoetballers zijn of Olympiërs die streven naar hun gouden medailles, topprestaties in de sport hebben altijd zowel atleten als coaches aangetrokken. In onze moderne sporttijd, waarin de sportwetenschap zich op een stratosferisch niveau bevindt en in opkomst is, wat zijn de factoren die sportdeelnemers, wanneer ze correct worden toegepast, kunnen leiden tot topprestaties in de sport? Zijn er geheimen voor topsport? Zijn deze factoren gemakkelijk te manipuleren in het voordeel van de atleten? Dit artikel bespreekt de factoren die atleten en coaches kunnen leiden tot topprestaties in de sport.

Er zijn veel artikelen en boeken verschenen waarin principes, programma’s, succesfactoren en dergelijke worden beschreven die kunnen leiden tot topprestaties in de sport. Veel auteurs hebben er uitgebreid over geschreven en in veel opzichten zijn de principes en factoren universeel. De principes van progressieve weerstand, afwisseling, doelspecifieke training, herstel, etc zijn allemaal onbetwiste onderliggende redenen die atleten in staat stellen topprestaties te leveren in de sport. Dit artikel gaat een stap verder door deze universele factoren in een ander licht te onderzoeken. In het proces hoop ik atleten en coaches te leren hoe ze deze principes praktisch kunnen toepassen en wat de factoren zijn met een hoger gewicht in termen van het behalen van succes en topprestaties in de sport.

Er zijn in principe twee reeksen factoren waar we naar moeten kijken. Technische en menselijke factoren. Laten we eerst eens kijken naar de vorige reeks factoren;

Technische factoren

1. Kwaliteitsvoorbereiding
2. Individuele vaardigheden beheersen
3. Hoge fitnessniveaus
4. Algehele teamplay begrijpen
5. Sleutelposities van het team invullen
6. Minimaliseer fouten in games

1. Kwaliteitsvoorbereiding

Het harde werk voor elk sportseizoen begint met de voorbereiding van het voorseizoen, die zeer intensief is. Geen enkel lichaam houdt van dit seizoen, omdat het werk en de training die nodig zijn vaak erg saai en pijnlijk is. Maar dit moet worden gedaan om de atleten optimaal voor te bereiden op de ontberingen van de competitieve fase. Het uithoudingsvermogen, kracht, snelheid en vaardigheidsvolumes moeten worden gedaan. Niet alleen de hoeveelheid werk, maar ook hoeveel kwaliteit er in de voorbereidingsfase wordt gestoken, is van vitaal belang. Wanneer spelers de bochten afsnijden en zonder hart en ziel trainen zonder hun hart en ziel, zal dit later in de competitie tot uiting komen als vermoeidheid, blessures of gebrek aan scherpte in hun prestaties. Topprestaties in de sport zijn onder dergelijke omstandigheden niet mogelijk. De kwaliteit van de voorbereiding op het voorseizoen is nog belangrijker in de jeugdsport.

Heel vaak beginnen op scholen de speelseizoenen voor veel sporten bijna onmiddellijk wanneer het schooljaar begint. Met onze kinderen weg voor lange vakanties, keren onze atleten heel vaak terug naar school om competities aan te gaan met heel weinig trainingstijd. Teamspel, fitnessopbouw en mentale voorbereiding zouden in 2-3 weken moeten worden gedaan, wat in een sportwereld bijna onmogelijk en onpraktisch is. Een dergelijke voorbereiding is ook nadelig voor de ontwikkeling van onze kinderen. Onder deze omstandigheden hebben coaches en leraren (en ouders indien mogelijk) een zeer belangrijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat onze atleten goed voorbereid zijn op de competitie. Op het einde van het jaar zouden eerder trainingsprogramma’s voor sport moeten worden opgesteld en uitgevoerd. Onze atleten moeten begrijpen dat hun seizoen effectief begon toen hun examens voorbij waren. Als er een trainingsprogramma is gestart, kunnen coaches en docenten atleten dan ook instrueren over een vakantietrainingsprogramma. Elke atleet zou er een moeten hebben waarmee ze iets kunnen doen om hun speelvaardigheid te verbeteren tijdens hun pauze van school. Het kan dingen omvatten zoals het behouden van een bepaalde conditie door middel van uithoudingsactiviteiten zoals fietsen, hardlopen of zwemmen, vangen en werpen in de achtertuin met hun broers en zussen, of zelfs individuele oefeningen om bepaalde vaardigheden te verbeteren. Het belangrijkste hier is om te behouden en te verbeteren wat in het voorgaande seizoen is bereikt, zodat atleten niet terug naar school gaan en helemaal opnieuw beginnen. Eenvoudig op deze manier plannen en trainen zorgt voor een kwaliteitsvolle voorbereiding van de sportteams om later topprestaties in de sport te bereiken.

2. Individuele vaardigheden beheersen

In alle sporten en spellen zijn er bepaalde vaardigheden en vaardigheden die als basis en noodzakelijk worden beschouwd. Deze moeten door sporters behaald worden voordat ze later op een hoger niveau kunnen spelen. Bij basketbal zijn dribbelen en het uitvoeren van een goede lay-up cruciaal. Gooi-, vang- en veldvaardigheden zijn een must bij honkbal en softbal. De push-pass en het ontvangen van een pass zijn noodzakelijke vaardigheden bij hockey en floorball. De lijst gaat verder. In de voorbereiding van het seizoen, of in de vroegste speelfase, moeten deze essentiële vaardigheden bekend worden gemaakt aan onze jonge spelers, en alle inspanningen en tijd moeten worden besteed aan het beheersen van deze basisvaardigheden. Zonder deze vaardigheden zal een coach vinden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.